Innovationsslangen er en overordnet model til at strukturere sin innovationsproces. Den
sikre at man ser på og får indsigt i hvad brugerne ønsker. Det er derfor
vigtigt at man i ”Research” og ”Konceptudvikling og design ” faserne er åben,
nysgerrig og glemme fysiske, økonomiske og rationelle begrænsninger, for at
efterfølgende kunne indsnævre retningen efter hvad der passer bedst til
brugerne.
Dette er innovationsslangens
5 faser:
Fase 1 – Forventningsafklaring
Fase 2 – Research
Fase 3 – Kategorisering og
analyse
Fase 4 – Konceptudvikling og
design
Fase 5 – Prototyping og test
(8, p. 7)
Innovationsprocessen:
Fase 1 –
Forventningsafklaring
·
Innovationsslangen
Innovation
handler om at forbedre forbrugerens liv. Og i fase 1 findes der ud af hvilke
områder der skal arbejdes med i projektet og på hvilket niveau der skal sættes ind.
Her defineres hvilket ambitionsniveau der arbejdes med og hvilke ressourcer der
er, eks. tid og penge. Denne fase er innovationsslangens korteste fase og burde
kun optage ca. 5 % af den samlede tid (8, p. 7-8).
Vores gruppe: Vi har gået tilbage til fase 1 i alt tre gange, idet vores problemstilling har ændret sig. Vores endelig problemstilling endte med at være:
Hvordan kan pårørende/netværket hjælpe KOL patienter/borgere med at håndtere deres sygdom?
Vores forventede udbytte er at få et større indblik i hvad patienter med KOL forventer af deres pårørende/netværk. dette vil vi gerne formidle til de pårørende/netværket i form af en pjece, hjemmeside eller app.
Ialt har vi ca. 4 uger til at lave vores projekt og har to vejledere til rådighed.
i forhold til ambitionsniveauet vil vi hver især bidrage med vores individuelle viden og kunnen.
Fase 2 – Research
·
Innovationsslangen
Denne fase
står i undersøgelsens navn. Her undersøges der brugeres uudtalte behov og derved
skabes fundamentet for at kunne innovere på baggrund af behovet. Der arbejdes
for at skabe et unikt grundlag til innovere brugerens uudtalte behov. I denne
fase bruges metoder som både; observationer, interviews, story boards,
tegninger, video osv. for at indsamle materiale til videre analytisk brug i
processen. Denne fase vurderes til at tage ca. 30 % af projektets samlede tid.(8, p. 8-9)
· Vores gruppe: I vores Research fase har vi været i kontakt med sundheds-centret. Hvor vi interviewede sygeplejersken Nuka og borgerne med KOL Knud og Inge. Endvidere blev vi præsenteret for tovholderen for netværksgruppen.I netværksgruppen interviewede vi borgerne med KOL Ruth, Keld og Børge.
Fase 3 – Kategorisering
og analyse
· Innovationsslangen
I denne
fase analyseres og kategoriseres alle de data der blev indsamlet i ”Research”
fasen, for at få et billede af hvilke følelser og motivationer der ligge bag
deres valg og præferencer. De mest fremtrædende mønstre, altså brugerens
uudtalte behov, bliver navngivet og bruges som base for fase 4. Denne fase bør
tage ca. 20 % af den samlede tid.(8, p. 9)
· Vores gruppe: I innovationsslangens 3 fase, har vi gennem interviewene fundet frem til følgende hovedpunkter som vi vil arbejde videre med i fase 4.
- Motion
- Kost
- Information
- Praktisk hjælp
- Erkendelse/accept af sygdom
- Socialt samvær
Fase 4 – Konceptudvikling
og design
·
Innovationsslangen
Dette er
den kreative fase og er baseret på de navngivne mønstre som fundet i fase 3. I
denne fase bruges metoder som; brainstorm, prototyping, scenarier og story
boards. Arbejdet i denne fase munder ud i en række idéer og koncepter der modsvarer
brugerens uudtalte behov og derudfra et idé-katalog. Her skal der bruges ca. 30 % af projektets tid(8, p. 10).
·
Vores gruppe: Ud fra hovedepunkterne i fase 3, har vi valgt at udarbejde en pjece, som skal informere pårørende/netværket til borgerer med KOL, om deres udtale og uudtale behov. Vi har brugt forskellige metoder til at udarbejde vores pjece, så som mindmap, prototyping og billeder.
Fase 5 – Prototyping og
test
·
Innovationsslangen
Inden disse
idéer, som blev udviklet i fase 4 virkeliggøres, bygges prototyper. Det sker
for at opnå et højt kvalitetsniveau og sørger for at idéerne virkelig understøtter
brugerens uudtalte behov. Ved at man tester idéerne før de virkeliggøres,
forbedre man de der virker og kassere de idéer som ikke virker i praksis før
det bliver for om kosteligt. Denne
slutfase bør tage ca. 15 % af tiden(8, p. 10).
· Vores gruppe: Denne fase kan i vores tilfælde ikke lade sig gøre, da vi ikke har de fornødne ressourcer.
Efterfølgende
·
Efter den sidste
fase, står man med helt konkrete idéer eller prototyper. Nogle af resultaterne
kan bruges som de er og andre har brug for videre arbejde med projektet.(8, p.11)
